login / registreren
Wachtwoord vergeten? Klik hier om het te herstellen.

Tips opdrachtgevers

Hallo en welkom bij “Tips voor opdrachtgevers”. Tegenwoordig zijn er veel opdrachtgevers die zelf hun opdrachten uit zetten op Internet. Voor deze bedrijven hebben wij een aantal tips waardoor het makkelijker wordt voor iedereen.

1) Als je een opdracht uit zet op Internet, vermeld dan altijd de locatie van de opdracht of casting/auditie erbij. Niets is vervelender dan dat je moet gaan zoeken naar de locatie van de opdrachtgever, of eerst moet gaan mailen om te kijken of het überhaupt wel haalbaar is en de moeite waard om te gaan.

2) Vermeld in de oproep ook duidelijk de vergoeding, dit scheelt een hoop vragen.

2) Stel een apart mailadres in voor aanmeldingen. Op dit mail adres stel een je automatische reply in. In het automatische reply kun je de volgende info zetten: “Hartelijk bedankt voor jullie aanmelding. We hebben jullie mail in goede orde ontvangen. Als u voor … (vul datum in) niets gehoord heeft dan bent u helaas niet uitgekozen”.

Het komt namelijk regelmatig voor dat men niets meer hoort na aanmelding. De meesten zullen in dat geval gaan mailen en dat kost u alleen maar extra werk. Tevens is het niet echt netjes en beleefd dat je mensen vraagt om een bepaalde datum vast te houden en u laat niets meer horen, waardoor men dus ook geen andere opdracht op die datum aan kan nemen. 

3) Als bedrijf mag je gewoon geld voor opdrachten over maken naar de talenten hun rekening nummer. Het talent is dan zelf verantwoordelijk om dit bij de Belastingdienst aan te geven en als bedrijf moet je, als de jaaropgave gedaan wordt, via de boekhouder aan de belastingdienst door geven wie je wat betaald hebt via een IB47 formulier. 

4) Ben je een fotograaf die modellen zoekt, geef dan een directe link naar je portfolio. Zodat mensen kunnen zien wat voor werk en stijl je hebt en kunnen ze een afweging maken of dit bij hun past. Dit voorkomt teleurstellingen van beide kanten.

5) Als je oproep uit zet op Facebook, zet de opdracht dan eerst ergens openbaar neer (bijvoorbeeld je eigen account of openbare pagina). En deel dan die oproep in de daarvoor bestemde groepen. Dit heeft als voordeel dat iedereen je oproep kan delen, waardoor je een groter bereik hebt. Zet je de oproep in een gesloten groep, dan kan er niet gedeeld worden en zien dus alleen mensen het die ook lid zijn van die groep je oproep.

6) We hebben gemerkt dat veel bedrijven, vooral fashion merken, nogal gefocust zijn op Instagram volgers. Ze staren zich er zelfs blind op. Wees je als bedrijf bewust dat er op Instagram veel gefraudeerd wordt door middel van kopen van volgers en likes. Als een talent 11.414 volgers heeft, maar daarvan zijn er 10.000 gekocht, hoe promoot je dan eigenlijk je product? Zoek goed uit of dat talent inderdaad zo interessant is als dat ze doen over komen. Een goede indicatie is bv door te kijken naar het aantal likes en commentaren onder de foto’s. Al kun je die tegenwoordig ook kopen, maar kijk ook naar het soort commentaar. Is het werkelijk relevant. En vraag je vooral af, waarom zou dit talent zo veel volgers hebben? Is dat omdat ze mee spelen als acteur in een populaire serie? Doen ze mee aan een populaire TV show zoals The Voice? Is het wellicht een kind van een bekend iemand?  En realiseer je ook dat echte influencers zo gratis spullen krijgen. Dus die komen echt geen campagne shoot of reclame doen in ruil voor 2 of 3 kleding stukken. Waarom zouden ze? Dat krijgen ze normaal gesproken zo toegestuurd zonder dat ze daar echt iets voor hoeven te doen behalve dan zelf een foto van het product op hun Instagram pagina zetten.